Skip to main content

taK pelaH...nnti saya qhado'...

Last saturday merupakan my first seminar at UiTM...alhamdulillah perjalanan ke Seri Manjung berjalan lancar tanpa sebarang perkara/halangan yg sukar....alhamdulillah again...mula-mula agak berdebar2 jugak sbb first time attend class, first time jumpa tenaga pengajar dan first time jumpa kawan2 baru yang satu kelas...mcm bdk2 kecik yg baru masuk sekolah jgk..mula tu agak bercangak-bangak jgk mencari kelas....tpi disebabkan ringan mulut kawan2 maka jumpa jgak akhirnya...hehe....utk course ne kami dibahagikan kepada dua kelas...lebih kurang 27 org satu kelas...paling muda 20 thn and aku merupakan yg paling senior...tapi xkisah la tu...umur bukan menghalang untuk meneruskan proses pembelajaran. Okehlah tu...yang tak ok nyer this thing........
Macam ne ceritanya~
Kelas break antara pukul 12.30 hingga 2.00 pm...so we have so much time to do everything dan anytning....lepas buat kat pelajar , aku dan 4 org kawan baru keluar cari makan...srg tu suggest makan kat Restora D'Mawi....bukan Mawi penyanyi tu punya....nama jer sama daaaa. Alhamdulillah ada shbt yg mmg dh janji nk belanja aku makan sbb slm ne tolong dia ...alah sebenarnya sikit sgt pertolongan yg aku berikan pun......dh setel makan..kmi balik ke U sbb ada 2 org yg boleh solat....aku drop diorg kat depan klas dn bwk yg 2 lagi ke pej hal ehwal pelajar sbb nk setelkan beberapa urusan......bila setel kami balik semula ke kelas...dua2 kawan tadi mukanya agak 'merosot'....
Aku tnya..NAPE?....sorg tu jawab...'Dh penat kami berjalan....tak jumpa surau pun...' so?????? aku tnya...dia jawab...'Tak solat la lagi'....laaa ye ker????...Diorg balas lagi,' Takpelah kak, nnti sya qhado' la....dik mana boleh qhado2 solat tnpa alasan yg munasabah...kebetulan aku nmpk dgn koodinator program, maka tnya kepada dia mana surau or kt mana kami boleh solat...dia pun mcm blur jer!!!! dia tunjuk bangunan asrama kat depan kami...dua org kawan tu tadi pilah...5 minit kemudian diorg balik , masuk ke kelas...' Dah solat ke?'....nak solat apa?...xjumpa pun suraunye...dan bangunan tu asrama lelaki????!?!?!!! Laaa mcm mana boleh jadi mcm ne...takan koordinator tu tak perasan yang kami ni perempuan tpi ditunjukkan asrama lelaki...!@#$%^&*
Dengan izin ALLAH...pensyarah yg ditunggu2 tak datang..so aku pun ajak dan bawak kwn tdi ke surau U dengan kete aku...akhirnya dia berjaya solat walaupun msa dh hampir 3.3Opm....dan bila kelas kami habis jam 6.15pm aku bawak dia sekali lagi ke surau tu walaupun dia kata..'xpelah kak, sampai umah nanti sya qhado' lah...........petang tu aku smpi umah jam 7.35 mlm dan azan maghrib sedang berkumandang!
Okeh...skrg ne yg jdi persoalannyer...Kenapa kita menganggap solat tu satu perkara yang remeh sahaja???? Tak pe...xboleh solat sekarang..nanti boleh qhado' jer !!!! Sapa boleh jawab dan bagi pandangan tentang citer saya tadi....sya amat mengalu-alukannyer supaya pada masa akan dtg sya boleh kongsikan pula dgn kawan2 saya tu!

Comments

Popular posts from this blog

Oh Bulan !!!

"And made the moon therein a [reflected] light and made the sun a burning lamp?" Nuh [71:16]

Benarlah kata-kata ini....Penantian Satu Penyeksaan